شناسهٔ خبر: 125384 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

خاطره خوانی؛

قاتلان شهید مطهری و قره نی در این کلاس درس خواندند!

قاتل شهید مطهری

«نماینده» / بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و در حالی که نهادهای اطلاعاتی برای کشف و خنثی‌سازی توطئه‌ها هنوز شکل نگرفته بود، گروهک‌های منحرف و تروریستی چون «فرقان» کارهای خود را تشدید کردند، در اولین اقدام سرلشکر «قره نی» که اندکی پیش توسط دولت موقت بازرگان از ریاست ستاد کل ارتش برکنار شده بود، توسط فرقان ترور شد و این گروهک در ادامة اقدامات خود آیت‌الله «مطهری» را به شهادت رساند. اینکه گروهک فرقان پای درس چه شخصیت‌هایی حاضر و تلمذ کرده بودند، سؤالی است که بسیاری از انقلابیون بدان پرداخته‌اند که امروز در این راستا به خاطرات حجج‌الاسلام «شجونی»، «ناطق نوری» و «هاشم صباغیان» می‌پردازیم.

هاشم صباغیان که از اعضای نهضت آزادی است، می‌گوید: «واقعیت این است که ما در آن موقع هنوز به جوهرة تفکر آنها پی نبرده بودیم و فقط در واکنش به شعارهای تندی که می‌دادند، می‌گفتیم دارند نظم مسجد را به هم می‌زنند! خود من بعدها ماهیت فرقانی‌ها را فهمیدم و متوجه شدم که از محصولات جلسة تفسیری آقای «موسوی خوئینی‌ها» هستند!... یکی از ویژگی‌های بارز شهید مطهری این بود که پس از مطالعه و تحقیق دربارة مطلبی وقتی که به یقین می‌رسید، پافشاری و ایستادگی می‌کرد. یکی از آن موارد همین تحلیل‌های اگر نگوییم مارکسیستی، باید بگوئیم چپ‌گرایانه و غیرتوحیدی از قرآن بود ... آن موقع برخی از همین دوستان روحانی ما به مرحوم مطهری حمله می‌کردند و می‌گفتند آقای خوئینی‌ها دارد جوان‌ها را جذب می‌کند چرا می‌گویید تفسیرهای او درست نیست؟ ایشان می‌گفت باید جوان‌ها را با پایه‌ریزی صحیح جذب کنیم.»

حجت‌الاسلام ناطق نوری نیز پیرامون استفادة گروهک فرقان از منبرهای موسوی خوئینی‌ها در مسجد «جوستان» می‌گوید: «من بعدها در دادگاه فرقان، از یکی از اینها (اعضای گروهک فرقان) سؤال کردم که شما از کجا به اینجا رسیدید؟» او گفت: «ما اول تفسیر پرتوی از قرآن را خواندیم. بعد دیدیم یک کسی روشنفکرتر از او تفسیر می‌گوید و رفتیم به مسجد جوستان در خیابان نیاوران قدیم»

حجت‌الاسلام شجونی نیز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس با اشاره به اخراج «گودرزی» سرکردة فرقان از سوی علمای نامی حوزه می‌گوید: «گودرزی بعد از آنکه از طرف علمای محترم و شناخته شده و حوزه‌های علمیة مهم تهران طرد شد، به سراغ آقای موسوی خوئینی‌ها در مسجد جوستان رفت و او هم گودرزی را پذیرفت و این هم امر غیرمنتظره‌ای نبود. در آن زمان توانسته بودند مارکسیسم را در میان نسل جوانی که علاقمند به مبارزه بود، به عنوان علم مبارزه جا بیندازند. این آقای موسوی خوئینی‌ها هم به گفتن تفاسیر مارکسیستی، معروف بود. آقای مطهری چند باری به او هشدار داده بودند، ولی او کار خودش را می‌کرد.»

 

برچسب‌ها:

نظر شما